Normandie Dagen-D

Idag är det 70 år sedan dagen D. Det väcker minnen även hos mig. För ca 30 år sedan fick vi på vårt företag in en beställning på en taxiflygning från Göteborg till Caen i Frankrike. Beställningen var en ”subcharter” från numera bortgångne Jan Drews med sitt flygbolag Travelair, som var baserat på Säve Flygplats i Göteborg.

Uppdraget var att flyga ner ett antal affärsmän och att vänta några dagar på dem i Caen, en stad, som ligger ganska nära Normandies kust. Vi flög med en Beechcraft King Air C90, som vi hade inhyrd och opererade för Biltema, vi använde den i vår verksamhet några år. Flög den både för Biltema och i vår egen verksamhet. Våra uppdrag för Biltema kommer jag nog att skriva en mera ingående story om vid tillfälle. (det blir ingen glamour över det företaget om man säger så)

Tillbaka till Caen, flygningen som sådan har jag inget direkt minne av, den var väl ungefär som en taxiflygning i allmänhet. Vi var två piloter, gamle rutinerade norrmannen Lars Stene och jag var piloterna. Stene jobbade hos oss under ca 10 år. Han var en gammal norsk flygvapenpilot, som fått sin utbildning i Kanada och tjänstgjort i norska flygvapnet, flugit DC-3 under kriget i Congo. Flugit för Sterling Airways och sedan hos oss i Småland.

När vi landat i Caen stiger Stene ur maskinen för att hjälpa passagerarna, när han kliver ner från trappan spricker sömmen upp baktill totalt i hans uniformsbyxor, han fick sin bakdel helt blottad. Att jag inte kunde hålla mig för skratt var inte helt uppskattat av vederbörande. Jag fick langa ut hans ytterrock så att han kunde skyla sig med den i den närmare 30- gradiga värmen.

Vi hyrde en bil och tog oss till hotellet där Lars fick ta av sig brallorna och jag gick ner med dem till receptionen där någon vänlig dam sydde ihop dem så att vi kunde gå ut och fira på kvällen.

Vad vi firade den kvällen i Caen var att jag under den flygningen passerat 10 000 flygtimmar och då var det naturligt att jag stod för notan. Det hann att bli ytterligare ca 10 000 flygtimmar innan det var färdigfluget för mig och då var vi framme vid året 2002. 20000 timmar är detsamma som ca 2 år och 3 månader, som jag gått miste om jordelivet.

dagen efter styrde vi mot kusten och besökte flera av de historiska krigsskådeplatserna där så många tusen unga människor fick släppa till sina liv för Hitler och nazisternas vansinne. Vi vandrade omkring där på stränderna, tyvärr hade vi ingen guide, som kunde berätta. Har många gånger funderat på att åka med på en bussresa dit ner. Det lär vara några avdankade militärer som guidar och berättar på vissa av dessa bussresor. De verkar vara uppskattade.

Kommer ihåg att vi stannade utefter vägen för att inta lunch på ett enkelt matställe för lantarbetare. Där satt ett gäng jobbare där vi också kunde få ett bord. På bordet stod en literflaska med rödvin, en mycket väl tilltagen köttbit, efteråt tillhandahölls en fantastisk fromage eller ostbricka som vi säger i Sverige. När vi skulle betala kostade det 25 svenska kronor, helt otroligt. På den tiden skilde det endast 5 öre mellan svenska kronan och franska francen. Jag gjorde ett besök på den primitiva toaletten, som bestod av ett hål i golvet med två pedalliknande fotavtryck på vardera sidan om hålet. Pedaler, som påminde om fotplattorna på min fars gamla Harley Davidson. Denna typ av toalett var allmänt förekommande i Frankrike på den tiden och kan nog förekomma ännu. Jag har stött på samma typ av toaletter i bland annat Bangladdesh.

På en vägskylt stod det Calvados. Där svängde vi in. Namnet påminde om Evert Taube och hans visa Balladen om Gustaf Blom från Borås:

Med gamla ”Highland Rover”, en båt från Aberdeen,
låg vi uti San Pedro och lasta gasolin.
Där träffa jag i dockan på Texacos kontor
en man från San Francisco, som hade mött min bror.

Men det var inte detta jag skulle tala om,
det var om mannen själv och hans namn var Gustaf Blom.
Jag smugglade åt honom en flaska calvados,
han var från Västergötland och uppfödd i Borås.

Han talte med polisen och flaskan den gick klar…

”Flaskan den gick klar”, sjömän, piloter och smuggling har väl alltid varit ett intressant fenomen. På de flesta flygplan fanns ett ”captens compartment”, där en flaska eller två kunde gömmas undan från skattmasens hand. Åtminstone på min tid fick passagerarna införa sin ranson men inte besättningen på en yrkesmässig flygning. Idag finns EU med fri handel och då uppstår inte samma problem som förr.

På min bifogade karta kan man se kanalöarna Jersey och Guernsey. Där på Guernsey deltog jag tillsammans med nu bortgångne advokaten Hans Ulrik von der Esch i ”Guernsey Air Race”. Rallyt gick ut på att flyga två varv runt ön på snabbaste tid. Det var då det enda flygrace i Europa som gick på lägsta höjd. Den högsta tillåtna höjden var 500 fot/150 meter. Vi lättade flygplanet på allt som gick, mattor bagage, rubbet, sedan flög vi på luftkudden någon meter över havsytan. Vi vann vår klass och fick sitta på var sin sida om presidenten på kvällens bal i hans residens på ön. Året därpå deltog vi också men då kom vi bara på tredje plats. Hans Ulrich var bland annat känd för att ha varit prinsessans Margarethas fästman i sin ungdom. Vi gjorde en hel del flygningar och hade ofta trevligt tillsammans på våra resor.

Ja, detta var tankar och minnen som dök upp 70 år efter dagen D. Nu ska jag gå ut och hissa flaggan, det är ju Sveriges Nationaldag idag. Det är också på dagen 52 år sedan jag flög mina 50 kilometer och fem timmar i luften för att få mitt silver-C i segelflygning. Nu ska jag inte skryta mer, ha en fin Dag!

En kommentar till “Normandie Dagen-D”

1. För ca två månader sedan åt jag lunch i Odense med min gamle bekant, MAF-Englands grundare Stuart King, nu 92 år. Han berättade om att han kom till Normandie fem dagar efter Dagen-D för att som flygingenjör hjälpa till att få de flygplan i luften, som hade hamnat på fälten runt landstigningsplatsen. Det var ett långt, innehållsrikt och intressant samtal med en som verkligen var med och fortfarande är i livet, de börjar bli få!