Med Miataklubben söndagen 170730

I går, söndag var jag med Miataklubbens östra avdelning (bilmärkesklubb) på utflykt. Det började med en tripp på närmare 100 km från min bostad norr om Vimmerby till Mjärdevi Center i Linköping.

Det var första gången jag deltog i denna klubbs utflykt, jag har genom mitt nu ganska långa liv varit ägare till ganska många olika sportbilar och motorcyklar och därmed deltagit i många olika märkesklubbar. Eftersom jag numera är ensam efter hustruns bortgång och ofta saknar hundvakt blir det problem med mc- turerna men med en öppen sportbil kan jag ta med vovven Bella, eller Bellami, som hon så högtidligt egentligen heter. Dessutom verkar hon gilla att åka nedcabbat (öppet) under klar himmel.

Efter någon timmas körning i strålande fint väder kom vi fram till parkeringsplatsen, som var angiven i inbjudan. Vi hade kört lugnt och sakta för att undvika allt för många insekter på fronten, man vill ju göra så gott intryck som möjligt när man första gången deltar i en märkesklubbs träff.

Vi blev endast fem bilar som punktligt klockan 10.00 startade söder ut mot Nykil och vidare på härliga krokiga och backiga småvägar ner genom södra Östergötland till det lilla samhället Ulrika där vi besökte dess museum".

Mazda MX-5 Miata

På vägen mötte vi en Grupp BMW- motorcyklar, troligen BMW- klubben som också var på utflykt, en klubb, där jag för många år sedan också deltog på deras turer.

Ulrika Museum var ett intressant sådant med mycket gamla redskap från forna tider, det är fascinerande att se vad man kunde utföra med dessa enkla hemgjorda redskap. Även en bil, en T-Ford från år 1913 fans där, den lär enligt uppgift vara körklar även om den kanske inte såg så ut. Mer än hundra år på nacken inger respekt. När jag var barn kunde man ibland fortfarande se dessa gamla bilar i trafik.

Efter någon timmas stopp i Ullrika fortsatte vi ytterligare ca 45 minuter söder ut till Hönsalottas Resturang i Malexander. Härliga krokiga och vackra trakter

Utefter sjön Sommens norra strand

Vi parkerade på gräsmattan framför Restaurangen. Det väcker alltid en viss uppmärksamhet när så många lika bilar kommer i samlad trupp.

På gräsmattan vid Hönsalottas resturang

Samtliga 7 deltagare beställde hamburgare från biffrygg. En utsökt måltid, krögaren såg även till att Bella fick vatten. Hönsalottas Resturang kan jag rekommendera, trevlig personal och fantastiskt god mat.

Malexander ligger vid den vackra sjön Sommen, vi fortsatte mot Kisa, kort efter starten gjorde vi ett stopp och tittade på den fantastiska utsikten över sjön Sommen och Malexander. Detta är en plats där vi i vår mc-grupp brukar ta en bensträckare. Någon har av någon outgrundlig anledning döpt vår mc- grupp i Vimmerby till "Antikrundan".

Förra gången jag besökte denna utsiktsplats åkte jag i en MGF och min hustru Sollan var med, och givetvis även Bella. Det är alltid känsligt att komna till platser där man varit med hustrun nu när hon inte längre finns i livet, 52 års äktenskap sätter sina spår.

Vi passerade Kisa och kom fram till Råssebro vid sjön Åsunden, det är också en vacker plats där jag varit många gånger med motorcykel. Där finns en märklig tall med en björk som slingrar sig runt tallens stam.
En märklig omfamning

Stoppet vid Råssebro

Efter någon halvtimmas stopp lämnade Bella och jag de övriga, som körde vidare norrut över bron mot Rimforsa och Linköping. Vi körde genom Horn och Djursdala till vårt hem i Sjundhult där vi bor i ett gammalt torrlagt brännvinsbränneri.

En trevlig dag med nya bekantskaper, som avslutades inomhus när regnet stod som spö i backen och man kunde höra åskan mullra på avstånd. Det hade blivit 260 km under klarblå himmel och mycket frisk luft, nästan som att åkt motorcykel. Regnet var behövligt och välkommet. My brittish racinggreen MX-5 Miata