BMW K1200LT 160328

Tyskland 28-30/4 2016John Rolf Johansson från Trollhättan, Bror Adolfsson min granne och jag själv från Sjundhult startade från Vimmerby klockan sju på annandag påsk. Min numera ständige följeslagare hunden Bella var givetvis med. Bella med sitt förnyade pass efter vaccination för rabbies, som är ett krav vid gränspassager.

Målet var Tyskland och den lilla orten Bergen, som ligger några mil norr om Celle. I Bergen stod min nyinköpta BMW K1200LT och väntade på sin nye ägare. Vi hade hyrt en inbyggd släpkärra för att transportera hem dyrgripen med.
Första anhalten för fika och bensträckning blev Lars Duvas rastplats i närheten av Osby. På motorvägen mellan Lund och Malmö mötte vi gamle flyg- och motorcykelkompisen Öyvind Pedersen. Vi blinkade med ljusen åt varandra och blev inbjudna på fika med prinsesstårta hemma hos honom på hemresan i Limhamn där han bor med sin hustru Lina.

Vi passerade ut på Öresundsbron och passerade gränsstationen där bommen öppnade sig med automatik för vår brobiz som sitter i vindrutan.

Vädret är fint och vårligt med några enstaka dimslöjor. Vi styr mot ön Fyn som numera är sammanbunden med en bro sedan ca 15 år tillbaka, samma sak bommen där löppnar sig och vi behöver inte stanna. På Fyn tar vi nästa bensträckare och äter en utsökt dansk hackeböf.

Vi rullar vidare mot Jylland där vi också passerar en bro som inte är så lång men ganska hög, jag kommer ihåg när den bron byggdes någon gång på 60- talet.
Färden vinklar av med en sydligare kurs ner mot Flensburg där vi denna gång endast gör ett kort stopp för inhandlande av diverse livsnödvändigheter, strax innan har vi passerat in i Tyskland och sett hur danska poliser stoppar nordgående trafik för passkontroll.

Vi passerar bron över Kielkanalen och tunneln under floden Elbe. Jag började ringa runt till de hotellkontakter jag har i Celleområdet. Det är måndag, därtill annandag påsk och då är flera hotell och restauranger stängda. Vi åkte till hotell Tyrip i Celle, som inte tillhör de billigaste. En tjurig nattportier upplyste om att han ville ha extra Euro 7,50 för Bella och 5 Euro för parkeringen. Jag sa att då åker vi vidare till ett mera humant hotell, då kunde han tänka sig att låta Bella bo gratis. Då accepterade jag med det tillägget att ”ok men då stannar vi bara en natt”. Han begärde att få kopiera våra pass vilket jag nog inte varit med om i Tyskland sedan 60- talet, jag frågade om han trodde vi var ensamkommande minderåriga pojkar, men den mannen verkade helt befriad från humor.

När vi på morgonen efter betalade till en betydligt trevligare man fick jag se att gubben trotts prutningen av Bellas boende ändå lagt till kostnaden på räkningen. Den fick de givetvis stryka.
Vädret var inget vidare på tisdagsmorgonen, regn och blåst, vi valde att endast visa John Rolf gamla staden med sina enligt uppgift 780 korsvirkeshus från bilen. Att sitta på de mysiga uteserveringarna såg inte så inbjudande ut.

Vi hade tänkt ägna dagen åt sightseeing i Celle, se krigskyrkogården i Bergen och koncentrationslägret Bergen Belsen mm men därav blev intet.

I stället åkte vi till motorcykelhandlarn i Bergen och hämtade ut BMW,n. Den var lika fin som jag hade tänkt mig. Jag köpte mig även en ny hjälm, min gamla började bli sliten efter 14 år och många tusen mil på olika hojar.
Chefen själv som jag tidigare köpt många motorcyklar av spände själv fast BMW,n i släpkärran. Jag tyckte han gjorde det grundligt men inte alls som jag brukar spänna fast hojar. Men jag tänkte att han nog spänt fast betydligt fler än vad jag gjort.

John Rolf och Bella provsitter husses BMW

När vi kom till Lübeck gjorde vi en koll i släpkärran. Vad vi fick se var BMW,n liggande på sidan med backspegeln bortslagen. Det blev ett tungt jobb att krypande knyta loss alla remmar och lyfta upp motorcykeln. Sedan band vi fast den på mitt gamla beprövade vis. Cykeln hade för övrigt klarat sig utan skador, backspegeln kommer att få en omlackering och eventuellt reparation av fästena.

BMW,n hade tippat

Natten tillbringade vi på motellet söder om Heligen Hafen där vi endast åt en synnerligen god soppa. På morgonen en härlig tysk frukost.

Onsdag morgon, färjan från Puttgarden till Rödby i Danmark, vidare via Öresundsbron till Limhamn och Öyvind Pedersen.
Det blev några timmars samvaro med Öyvind innan vi drog vidare norrut. Vi ankom till Vimmerby och Sjundhult vid åttatiden på kvällen efter att kört i kraftigt regn hela dagen. Vi avslutade kvällen med fika och eftersnack innan Bror gick över till sin stuga och John Rolf och jag gick till sängs. Vi somnade faktiskt ovaggade denna kväll.
Det hade varit ytterligare en minnesrik resa även om vädrets makter var emot oss.